Dieta kopenhaska – sposób na smukłą sylwetkę?

Coraz częściej diety głodówkowe są stosowane przez ludzi, aby szybo stracić na wadze. Wybierają je osoby, które na wiosnę chcą przejść metamorfozę, decydują  się na redukcję masy ciała albo po prostu przed chcą schudnąć przed ważną dla siebie okazją np.: ślubem, wyjazdem na wakacje itp. Czy jednak są one zdrowe? Jedną z najpopularniejszych z nich jest dieta kopenhaska, tzw.: trzynastodniowa. Co ją charakteryzuje i czy warto ją przeprowadzić?

Skąd się wzięła dieta kopenhaska?

Dieta kopenhaska wzięła swoją nazwę oczywiście od Kopenhagi, stolicy Danii, gdzie w szpitalu rządowym miała zostać wymyślona. Co ciekawe sam szpital nie przyznaje się do jej opracowania, ponieważ dieta jest uważana za szkodliwą dla zdrowia. Bywa nazywana również dietą duńską. Nazwa dieta trzynastodniowa pochodzi natomiast od ilości dni, przez jakie jest ona stosowana. Trwa więc relatywnie krótko, skąd więc brak przekonania do jej zastosowania?

Menu dla wytrzymałych

Manu diety kopenhaskiej jest monotonne, pozbawione słodyczy, alkoholu, węglowodanów, pieczywa. Składa się głównie z mięsa, ryb, warzyw, owoców, nabiału. Przykładowo w dzień pierwszy na śniadanie jest kubek kawy, na obiad 2 jajka na twardo, szklanka gotowanego szpinaku i pomidor, a na kolację befsztyk wołowy oraz sałata z oliwą i sokiem z cytryny. Menu powtarza się w dzień ósmy. I tak każdy kolejny dzień diety jest powtarzany za tydzień aż do trzynastego. Dieta jest bardzo restrykcyjna. Nie można podjadać między posiłkami, ani zamieniać składników. Istnieje jedynie możliwość zamiany obiadu z kolacją w obrębie tego samego dnia. Dodatkowo każdego dnia należy pić co najmniej butelkę wody mineralnej, najlepiej niegazowanej. Dieta ma zadanie oczyścić organizm z toksyn, więc potrzeba płynów do ich wypłukiwania.

Efekt jojo – musisz na niego uważać!

Dieta trzynastodniowa jest uboga w kalorie, więc nie zaleca się jej osobom pracującym fizycznie czy wyjątkowo aktywnym. Dodatkowo nie jest wskazana dla osób chorych, mających problemy z układem krążenia, nerkami czy układem pokarmowym. Nie powinny jej też stosować osoby młode i seniorzy. Można stracić od kilku do kilkunastu kilogramów, więc relatywnie dużo. Aby jednak nie dopuścić do efektu jojo, trzeba przejść po diecie kopenhaskiej na niskokaloryczną np.: 1000 kcal. Potem natomiast stopniowo zacząć zdrowe odżywianie. Tylko w ten sposób uda się utrzymać spadek wagi. Czy dieta rzeczywiście nie jest zdrowa? Nie ma na to jednoznacznych dowodów. Na pewno wymaga wytrwałości oraz samozaparcia.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *