Dieta podczas Hashimoto

Hashimoto – tą nazwę na pewno gdzieś słyszałeś. To schorzenie, które polega na przewlekłym zapaleniu tarczycy. Niestety gruczoł ten działa nieprawidłowo i powoduje szereg nieprzyjemnych dolegliwości. Na chorobę cierpi coraz więcej osób, zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Jednak nie każdy wie, że podstawą do zminimalizowania objawów Hashimoto jest właśnie dieta. 

Hashimoto – objawy

Złe samopoczucie, chroniczne zmęczenie, senność, zmiany nastroju, suchość skóry, dodatkowe kilogramy – to tylko nieliczne z objawów Hashimoto. Nazwa choroby pochodzi od japońskiego lekarza, który po raz pierwszy zdiagnozował ją u kilku osób. Często pacjenci zrzucają winę na przepracowanie, małą ilość snu, brak aktywności fizycznej, jednak przyczyna może być całkiem inna. Przewlekłe zapalenie tarczycy daje właśnie objawy w postaci zmęczenia, znużenia i tycia.

Co nam da odpowiednia dieta?

Odpowiednia dieta reguluje pracę tarczycy, łagodzi stan zapalny, sprawia, że czujemy się lepiej. Dieta jednak nie powinna być stosowana jedynie dla zrzucenia dodatkowych kilogramów, ponieważ nie spowoduje ona spadku wagi. Ma za zadanie regulować pracę gruczołu tarczowego, nie jest to zaś dieta redukcyjna, która spowoduje utratę wagi. W tym celu należałoby ograniczyć ilość spożywanych kalorii.

Co jeść podczas Hashimoto?

Właściwie podczas Hashimoto ważna jest zdrowa, zbilansowana dieta. Naszym sprzymierzeńcem są tłuszcze wielonienasycone, należy ograniczyć smażenie, tłuste mięso na rzecz drobiu i ryb, spożywać orzechy, zwłaszcza włoskie czy migdały, zdrowe tłuszcze takie jak olej lniany, olej z wiesiołka. Bardzo ważne są podczas Hashimoto mikroelementy takie jak selen, cynk, jod, żelazo które regulują pracę tarczycy. Znajdziemy je w skorupiakach, rybach, roślinach strączkowych itp. Ważna jest również kontrolowana suplementacja witaminą D.

Trzeba unikać natomiast produktów wysoko przetworzonych, fast foodów, często również glutenu oraz laktozy, które są najczęstszymi produktami wywołującymi nietolerancje pokarmowe i zaostrzającymi stany zapalne. Zanim jednak zdecydujemy się na dietę eliminacyjną, należy spróbować, czy rzeczywiście szkodzą nam dane produkty. Wystarczy wykluczyć np.: sery, jogurty, mleko i inne zawierające laktozę na około dwa tygodnie. Jeśli samopoczucie ulegnie zmianie, możemy mieć nietolerancję laktozy i nasz stan się przez nią pogarsza. Najlepszym wyjściem przy Hashimoto wydaje się być wizyta u dietetyka. Specjalista najlepiej nakieruje nas na właściwą drogę w codziennej diecie.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *